Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane (DZ. U. z 2017 roku 1332), obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na:

1) sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania instalacji elektrycznej i piorunochronnej,

2) badaniu instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów.

W określeniu „obiekt budowlany” mieszczą się instalacje zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, w tym instalacje elektryczne i piorunochronne. Oznacza to, iż kontrola instalacji elektrycznej i piorunochronnej powinna obejmować:
1) sprawdzenie ich stanu technicznego, poprzez oględziny,
2) badanie.

Celem  czynności kontrolnych jest przede wszystkim wykazanie, iż instalacje zapewniają bezpieczeństwo użytkowania. Ograniczenia czynności kontrolnych jedynie do badań z pominięciem oględzin jest niewystarczające. Może bowiem dojść do sytuacji w której wyniki badań będą dodatnie, zaś niewłaściwy stan techniczny instalacji, brak odpowiednich zabezpieczeń, oznakowań ostrzegawczych itp. może powodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia.

Zakres przeprowadzonej kontroli powinien być wykazany w protokóle kontroli stanu technicznego instalacji elektrycznej lub piorunochronnej. Przykładowe wzory protokółów znajduje się na stronie internetowej PINB w Stalowej Woli: pinbsw.pl, w zakładce: Dokumenty – Druki protokołów i inne.